El Punt Lila, essencial en l’estiu de la tornada a la normalitat

, ,
Punt Lila estiu

Tot i les limitacions d’horari i aforament en la majoria de festes estivals, la feina de sensibilització i prevenció continua sent fonamental per evitar casos d’abús o agressió sexuals.

Després d’un 2020 on les activitats d’oci es van reduir a la mínima expressió, aquest 2021 ha sigut l’estiu de la tornada progressiva a la normalitat. Tot i que les restriccions han anat variant molt al llarg de l’estiu, molts ajuntaments han apostat per celebrar la seva festa major o d’altres esdeveniments en la mesura del possible.

Aquest estiu La Plataforma ha organitzat punts liles arreu del territori català. Santa Coloma de Gramenet, Badalona, Sant Boi de Llobregat, Tiana, El Masnou, Sant Joan Despí, Moià, Sant Susanna… són alguns dels consistoris que han dipositat la seva confiança en La Plataforma per vetllar per unes festes en igualtat.

L’objectiu principal del Punt Lila és fer una tasca de sensibilització i prevenció. Però sobretot, l’objectiu final és evitar les agressions i abusos sexuals i no haver d’atendre cap víctima. Per això la valoració de la campanya d’aquest estiu és del tot positiva ja que el nostre equip no ha hagut d’atendre cap d’aquestes situacions.

A més, celebrem que sigui un servei cada cop més conegut pel gruix de la població i que tingui molt bona rebuda allà on va. El Punt Lila és molt necessari per lluitar contra la violència masclista i és important que la gent conegui la seva existència, sàpiga que s’hi pot adreçar en cas de tenir algun problema i actuï com a efecte dissuasori davant d’una hipotètica agressió.

Ens adaptem a la nova realitat

Enguany el nostre equip s’ha hagut d’adaptar a la nova realitat i, a més d’haver d’utilitzar mascareta i desinfectar bé tots els materials per garantir que les nostres carpes fossin un espai lliure de covid, també seguien un protocol per complir totes les mesures necessàries. A més, hem vetllat per guardar la distància de seguretat amb les persones que s’apropaven a la carpa però mantenint la sensació de proximitat i empatia necessaris per tractar un tema tan important i delicat.

Tanmateix, també ha canviat una mica el modus operandi de l’equip del Punt Lila. Per una banda ha hagut de ser molt proactiu per apropar-se a la gent per informar i sensibilitzar, ja que l’obligació d’haver de fer els concerts amb restriccions d’aforament i amb el públic assegut ha dificultat el contacte amb la gent. Per l’altra, s’ha optat per organitzar també punts liles itinerants que es dirigissin a les zones on es reunia la gent jove al marge de la festa oficial.

A més, fins ara els nostres serveis de Punt Lila havien sigut majoritàriament en l’àmbit de l’oci nocturn i les festes, contextos on solen haver més agressions o actituds violentes. Enguany, el toc de queda decretat a Catalunya ha fet que els ajuntaments apostessin per avançar l’horari de festes, concerts i altres esdeveniments per adaptar-se a les restriccions. Per això, també hem organitzat diverses activitats diürnes adreçades a tots els públics per fer una tasca de sensibilització sobre la violència masclista i aconseguir que tots la societat es conscienciï sobre aquesta xacra.  Cal que  existeixi un compromís de tota la ciutadania aconseguir que les dones i les persones LGTBI puguin gaudir de l’espai públic en plena llibertat i seguretat i en igualtat de condicions, sense patir cap tipus de violència.

Què és el Punt Lila?

Un Punt Lila és un espai de referència ubicat a un lloc visible de les festes i que actua com a punt d’informació, assessorament i ajuda enfront de les violències masclistes. Aquest punt està atès per professionals especialment sensibilitzats i formats en aquest àmbit i que coneixen el protocol d’actuació. El nostre objectiu és treballar per fer de la festa un espai lliure i segur per a tothom i ho fem de manera professional i rigorosa.

A Plataforma de Comunicació volem aportar el nostre gra de sorra per eradicar la violència masclista i per això continuarem treballant i innovant per aconseguir que la festa sigui un espai divertit i segur per a tothom.

Per a més informació podeu contactar-nos a través de puntlila@plataformadecomunicació.com.